Buitenlandse stage: mijn ervaring en belevingen... - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Annemiek Veldhuizen - WaarBenJij.nu Buitenlandse stage: mijn ervaring en belevingen... - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Annemiek Veldhuizen - WaarBenJij.nu

Buitenlandse stage: mijn ervaring en belevingen...

Door: Annemiek van Veldhuizen

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

15 November 2013 | Spanje, Alicante

Lieve Lezers,

Mijn naam is Annemiek van Veldhuizen, ik zit in het laatste jaar van de opleiding Marketing en Communicatie op het Menso Alting in Zwolle. Voordat ik naar het buitenland ging, bezocht ik via het internet al veel verschillende blogs. Ik wilde weten wat de ervaringen waren van mijn voorgangers, viel het tegen, viel het mee, kregen zij veel last van heimwee, wat maakten zij mee..? Ik verblijf momenteel nog 1 maand in het buitenland en wil jullie alvast een impressie geven van mijn ervaring en belevingen tot op heden.

Via Estudiantes Costa Blanca (ECB) heb ik mij laten bemiddelen in Spanje. Dit bespaarde mij een hoop zoekwerk en sollicitaties. Tevens vond ik het fijn om een ‘back up’ te hebben als ik in Spanje verblijf, het idee dat ik iemand kon benaderen voor bijvoorbeeld een huisartsen- of tandartsen bezoek stelde mij gerust.

Voordat ik naar Spanje vertrok, vloog het mij af en toe aan. Ik heb een leuke vriendenkring en mijn sociale leven gaat thuis gewoon door. Het idee dat ik in Spanje helemaal opnieuw moest beginnen vond ik best eng! Hoe dichterbij mijn avontuur kwam, hoe nerveuzer ik werd. Aan de andere kant wilde ik ook een nieuwe uitdaging aangaan. Vijf maanden in het buitenland verblijven is niet zo maar iets. Ik wilde mijn zelfstandigheid ontwikkelen, nieuwe sociale contacten opbouwen, nieuwe ervaringen opdoen, de Spaanse taal onder controle krijgen en nog veel meer … Dit kon niet als ik in Nederland zou blijven. Ik kon er maar op één manier achter komen, dus moest en zou ik het met eigen ogen ervaren. Na alle voorbereidingen was het dan echt zover. Op 27 augustus 2013 vloog ik naar Spanje. Onder gezelschap van mijn tweelingzus en twee klasgenoten gingen wij de uitdaging aan. Het afscheid was emotioneel, maar wat stond ik te popelen om helemaal op mijn eigen benen te staan. Zodra we afscheid hadden genomen van onze lieve vrienden en familie en wij vervolgens stonden te wachten op ons vliegtuig, kreeg ik een bepaald gevoel van ‘vrijheid’ en was ik erg nieuwsgierig naar alles wat mij te wachten zou staan.

Eenmaal aangekomen in Spanje werden wij ontvangen door het team van ECB, wat een warme , liefdevolle en spontane mensen. We werden (gevolgd door een taxi vanwege onze grote hoeveelheid bagage) naar ons appartement gebracht (tja, vrouwen…..)! Met veel informatie over ons verblijf in Spanje werden wij overladen. Wij hadden een week de tijd om te acclimatiseren en dan zou het echte leven hier in Spanje gaan beginnen. De eerste dagen van ons verblijf in Spanje maakten wij kennis met onze buren (ook studenten van ECB). We hadden direct een leuke klik en gingen vanaf die tijd dan ook veel leuke dingen gezamenlijk ondernemen. Op deze manier hebben wij ook in Spanje weer veel leuke en sociale contacten. Hierdoor werd het gemis van thuis, familie en onze lieve Nederlandse vrienden dragelijk!

Doordeweeks loop ik stage, van maandag tot en met donderdag. Ik ben zelf stagiaire van ECB en reis iedere dag vanaf Alfaz del Pi naar Alicante, dit is een klein uurtje met de bus. Naast de dagelijkse werkzaamheden doe ik een marktonderzoek voor ECB. Ik doe mijn examen hier in Spanje (in januari wordt mijn examen afgenomen, wish me luck!). Het werken en leven in het buitenland is anders maar zeker de moeite waard om dit te ervaren. De eerste weken is het wennen, je weet niet wat je te wachten staat, maar zodra je je plekje hebt gevonden, vliegt de tijd (letterlijk) voorbij. Doordeweeks is het hard werken, schoolopdrachten onderhouden en een Spaanse cursus volgen (dit is mijn eigen keuze). Zodra het weekend begint, is het genieten geblazen!

Mijn indruk: stage lopen in het buitenland is een beleving. Je bouwt een nieuw netwerk op, leert nieuwe mensen kennen, je wordt ‘nog’ zelfstandiger, leert op eigen benen staan en je houdt er zelfs goede vriendschappen aan over. Heel waardevol allemaal. Normaliter heb ik geen blad voor mijn mond, maar zodra ik besef wat ik hier heb opgebouwd, word ik sprakeloos en ben ik echt dankbaar.. Dankbaar voor alles wat ik tot nu toe heb mogen leren. Zodra je eenmaal je plekje hebt gevonden tijdens je buitenlandse stage ga je jezelf proberen te ontwikkelen. Je leert wat je kwaliteiten zijn en waar je nog aan moet werken. Je krijgt als het ware continu een spiegel voorgehouden. Ik ben blij dat ik deze uitdaging ben aangegaan. Helaas zit mijn stageperiode er bijna op. Ik blijf hier nog een maand en als ik kijk wat ik nu al heb mee gemaakt, wat ik heb geleerd en wat mijn ervaringen zijn, dan is dit onbeschrijfelijk en een aanrader voor iedereen.

Zit jij ook op het MBO of HBO en krijg jij de mogelijkheid om naar het buitenland te gaan voor je stage? Grijp deze kans aan en haal alles eruit wat erin zit. Praat met je studiecoach, zorg dat je een goede motivatie voor een buitenlandse stage hebt, bereid je goed voor en pak je koffers en ga deze uitdaging aan!! Want geloof mij, je zult er geen spijt van krijgen…..

  • 15 November 2013 - 20:15

    Herbert Derks:

    Goed geschreven topper! Het verslag is tegelijk mooi voor jouw vrienden en familie. Zij kunnen ook goed lezen wat je allemaal doet. Suc6 verder en natuurlijk gaan we allemaal duimen. Ik begin alvast..

  • 15 November 2013 - 21:44

    Annemiek Van Veldhuizen:

    Dank je wel lieve, Herbert! X

  • 20 November 2013 - 19:09

    Marc-Jan:

    Wauw wat een mooi verhaal!

  • 21 November 2013 - 08:52

    Irene Van Strijdhoven :

    Super Annemiek! Succes nog de laatste maand en met je examen! Maar geniet er vooral nog met volle teugen van! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Actief sinds 15 Nov. 2013
Verslag gelezen: 4111
Totaal aantal bezoekers 7667

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 27 Januari 2014

Stage lopen in het buitenland

Landen bezocht: